Ko je mogao znati da će šef pogledati vašu stranu na Facebooku i na njoj fotografije sa razuzdanog vikenda? Društveno umrežavanje je nesumnji korisno, ali nosi i rizike. Zato preduzmite praktične korake i kontrolišite sadržaj koji drugi mogu da vide.
Snaga društvenih mreža poput Facebooka i Twittera ogleda se u tome što vam omogućavaju da brzo razmenjujete informacije o svom životu s drugim ljudima. Međutim, naličje te povlastice je rizik da osetljive lične informacije otkrijete pogrešnim ljudima, a taj se reskir povećava sa širenjem mreže izvan uskog kruga prijatelja.
Efikasno korišćenje Twittera i Facebooka podrazumeva više od diskretnosti i zato treba da znate kako se podešavaju parametri za pristup tim mrežama da biste imali punu kontrolu nad sadržajem koji drugi vide na vašoj strani. U ovome članku razmotrili smo obe strane problema: kako da koristite raspoložive alatke i kako da ipak poštujete pravila ponašanja na ovim mrežama.
Za razliku od prosečnog novajlije na Facebooku, koji ne mora naročito da brine, to nije slučaj s korisnicima koji Facebook i Twitter ne koriste samo za objavljivanje novosti o kućnim ljubimcima i omiljenim pićima već i u profesionalne svrhe. Zbog toga smo prikazali nekoliko uobičajenih "katastrofičnih scenarija" u kojima neka od pomenute dve mreže biva zloupotrebljena, ali i najbolje metode da se taj problem predupredi ili reši.
Ipak, na kraju ćete shvatiti da je osnovna pouka u suštini ista, a to je zlatno pravilo svih društvenih mreža - nikada ne zaboravljajte da ih vidi ceo svet.
Sažet priručnik za Lepo ponašanje na Facebooku
Šta je prihvatljivo na Facebooku?
Na lokacijama poput MySpacea sve je dozvoljeno, ali na Facebooku postoje neka pravila uljudnog ponašanja (nema ih previše, pomislićete, ali je u tom pogledu ipak malo bolji). Imajte sledeće savete na umu, bilo da tek stičete prvog prijatelje ili se već bližite hiljaditom.
• S kim bi trebalo da se sprijateljite
Neki korisnici imaju neselektivan pristup Facebooku i prihvataju svakoga, dok drugi žele da na svojoj listi imaju samo prijatelje koje poznaju. Prava mera je pitanje ličnog izbora, ali imajte u vidu da sa rastom mreže prijatelja, raste i broj aplikacija, događaja, ćaskanja i pozivnica kojima ćete biti bombardovani, a to može da dovede do neprijatnih situacija i do povremenog "brisanja" prijatelja.
• Oprezno s novostima.
Kao i na Twitteru, preveliki broj informacija može da bude problematičan. Svaki obrok, odgledana TV emisija ili promena vremena i ne moraju da budu razlog za promenu statusa. Zapitajte se da li nekoga uopšte interesuje vaš komentar - pre nego što počnete da ga unosite.
• "Sada Izaberite 12 prijatelja •.. "
To je prihvatljivo za testove tipa "Kom ste serijskom ubici slični", ali takvi kvizovi i postoje da bi se broj učesnika u njima neprestano povećavao. Svaki test će na kraju, po pravilu, zatražiti da pozovete i druge osobe, ali to ne morate činiti ako ne mislite da će one u tome uživati. Potražite na strani dugme 'Skip this step' ili 'Continue to result' (ispisano sitnim slovima), pritisnite ga - i poziv na testiranje neće
ni biti poslat prijateljima. Na Sledećoj strani će dugme 'Skip' sprečiti kvizove da se pojave na vašem zidu ili na zidovima vaših prijatelja.
• Ograničite ćaskanje na Facebooku.
Otvoren prozor Facebooka ne podrazumeva da je neko automatski dostupan za ćaskanje. Facebook Chat nalikuje drugim klijentima za razmenu trenutnih poruka; koristite ga na primeren način i imajte u vidu da vaši prijatelji trenutno mogu biti zauzeti da bi odmah odgovorili, naročito u radno vreme.
• Ne cimajte" ljude na Facebooku - naročito ako imate više od 16 godina
Nedaće S Facebookom
Zanemarivanje opcija za privatnost na Facebooku, od kojih su neke nove i nedovoljno poznate, može da prevari korisnike na mnogo načina. Evo nekoliko važnijih.
Previše informacija dostupnih šefu
Nevolja: Ana se javila i rekla da neće doći na posao jer je bolesna, a u stvari je ceo dan provela na plaži i povremeno ažurirala svoj status na Facebooku preko prenosivog računara. Sutradan joj je šef saopštio da zna da nije bila zaista bolesna, što joj je osim bruke donelo i smanjenje plate.
Rešenje: Danas su profesionalni i privatni život sve više isprepleteni, a Facebook je odličan teren za to. U trenutku možete smetnuti s uma da ste se "sprijateljili" sa svojim šefom i da on ima isto pravo pristupa vašim informacijama na Facebooku kao i vaši prijatelji. Ali to možete da promenite. Najpogodnije rešenje za Anu bilo bi podešavanje funkcije Lists. Liste su novija funkcija na Facebooku i omogućuju grupisanje osoba kojima se dodeljuju različiti nivoi prava pristupa informacijama na toj društvenoj mreži. Na taj način možete podesiti šta ko može da vidi na vašem profilu. Primera radi, ako ste nekoga dodali kao prijatelja ali niste baš sigurni da on to zaista i jeste, možete ga svrstati u grupu koju ćete nazvati "ograničen profil". Ta grupa će moći da vidi deo profila i da komunicira sa ograničenim brojem vaših prijatelja. Možete definisati liste za posao, školu, specijalne projekte i sl., ali imajte u vidu da uvođenje liste nimalo ne menja način prikazivanja vašeg profila. Da biste primenili funkciju Lists, pritisnite dugme Friends (na paleti pri vrhu) i Create u levoj koloni u meniju Lists, ili jednostavno dodajte osobe pomoću padajućeg menija 'Add to list', koje se pojavljuje pored imena te osobe. Zatim morate da definišete koliko informacija o vama mogu da vide članovi svake grupe. Da biste to uradili, otvorite stranu Privacy Settings (zadržite miša iznad menija Settings u gornjem desnom uglu ekrana i pritisnite Privacy Settings u prikazanom dijalogu, ili pak otvorite stranu www.facebook.com/privacy) i potom izaberite Profile. U padajućem meniju pored bilo kog odeljka izaberite opciju Customize ... i u polju 'Except these People' unesite naziv liste. U Aninom slučaju, organizovanje kolega s posla u grupu "posao" i ograničavanje njima vidljivog dela profila na minimum spaslo bi je grdne neprilike. Konkretno, mogla bi da promeni parametar 'Status and Links' tako da isključi članove sa ograničene liste.
On zna gde živite
Nevolja: Želja da pobegne od bivšeg dečka nije ni bio glavni razlog što se Meri preselila u Pitsburg, ali je to bila srećna okolnost. Zbog toga je razumljivo što je bila uznemirena kada se on pojavio na njenom novom radnom mestu. Kako je saznao gde sam, pitala se Meri. "Pročitao sam na tvom Facebook profilu", odgovorio je on.
Rešenje: Svi korisnici imaju izuzetno preciznu kontrolu nad sadržajem koji se pojavljuje na njihovoj strani na Facebooku, ali malo njih koristi tu mogućnost. Kontrole se nalaze u meniju 'Profile' na strani Privacy Settings, do koje se stiže na gore opisan način. Tu ćete pronaći spisak deset komponenata profila koje možete da uključujete i isključujete za različite grupe korisnika Facebooka. U meniju 'Profile' možete sprečiti prikazivanje svih informacija osim osnovnih (imena i mreže) na strani s profilom, dok 'Basic Info' omogućuje prikaz pola, datuma rođenja, bračnog statusa i sl. 'Personal Info' će odškrinuti vrata malo više i omogućiti prikaz odeljka "about me" o vašim interesovanjima, omiljenim lokacijama i sl. 'Status and Links' određuje ko sve može da vidi najnovija ažuriranja statusa. Značenje većine kategorija je razumljivo (ako vam ipak zatreba pomoć, dovoljno je da pritisnete ikonicu sa znakom pitanja), a mogu da budu i prilično detaljne, što je istovremeno i prednost. Ako, poput Meri, nikako ne želite da svi znaju gde radite, taj podatak isključite. Ne zaboravite ni da pritisnete dugme Save Changes pri dnu ekrana s podešavanjima na Facebooku, jer ona inače neće biti ažurirana.
Kako ćete podesiti ove parametre? Facebook nudi brojne opcije za svaku kategoriju: Everyone (svi), My Networks and Friends (moje mreže i prijatelji), Friends of Friends (prijatelji prijatelja), Only Friends (samo prijatelji) i Customize (prilagođeno). Sve kategorije su jasne: My Networks and Friends obuhavata najmanje osoba i ograničava prikaz profila samo na prijatelje ili one s kojima delite mrežu; Friends of Friends omogućuje dva nivoa "otvorenosti" umesto jednog; a Only Friends dozvoljava pristup isključivo prijateljima.
Opcija Customize nudi punu kontrolu nad podešavanjima mreže: možete da ograničite prikaz svog profila samo na određene mreže, a u nekim slučajevima i samo na podskupove te mreže. Postdiplomci mogu, na primer, da zabrane upravi fakulteta ili drugim studentima da vide njihov profil. Koliko sadržaja ćete sakriti zavisi isključivo od vas. U Merinom slučaju, ograničavanje vidljivosti profila na podešavanje 'Only Friends' sprečilo bi neprijatnu i neočekivanu posetu.
Problemi s gnjavatorima
Nevolja: Džesika je zabrinuta zbog neobičnih poruka i napisa na "zidu" (Wall) koje ostavlja neki tip kog ne poznaje, ali je prihvatila njegov predlog da budu prijatelji. Ona ne želi da se odrekne svog naloga, ali bi htela da se otarasi neznanca i da podesi profil tako da ga mogu videti samo osobe koje poznaje.
Rešenje: Džesika najpre treba da doda "daveža" u listu Limited Profile na prethodno opisan način. Ako vas neko maltretira na Facebooku, možete da ga uklonite i(ili) blokirate tako što ćete otvoriti stranu te osobe i pritisnuti dugme Remove from Friends pri dnu levog stupca. Ukoliko ta osoba ne posustaje u slanju zahteva da postanete prijatelji, navek je zaustavite tako što ćete na strani Privacy uneti njeno ime u polje za pretraživanje oblasti 'Block Person '. Kada budu prikazani standardni rezultati pretrage na Facebooku, samo pritisnete stavku Block Person pored imena te osobe i ona vas više neće pronalaziti u pretragama, niti će moći da vidi ijedan deo vašeg profila.
Ako želite maksimalnu privatnost i bezbednost, možete privremeno da "isparite" tako što ćete svoj profil učiniti virtuelno nevidljivim. Otvorite stranu Privacy i pritisnite Search. U padajućoj listi Search Visibility izaberite opciju Only Friends, što će Facebooku saopštiti da ne treba ni da prikazuje vaš profil u javnim pretragama na lokaciji.
U odeljku Search Result Content možete podesiti da li ćete prikazivati fotografije ili liste prijatelja i veze. Ako ne želite da kontaktirate s bilo kim, uklonite znak potvrde pored oba polja.
Pomoću opcije Public Search Listing možete dozvoliti ili onemogućiti pojavljivanje svoga profila u rezultatima najvažnijih pretraživača kao što je Google.
Previše bezvrednog sadržaja
Nevolja: Dona je prihvatila prevelik broj poklonjenih "figurica" iz Ratova zvezda i sada je njen profil zatrpan tim beskorisnim sadržajem. Poslodavcu kod kog se prijavila za radno mesto nimalo se nije svidela njena strana - načula je da posao nije dobila zato što je on, na osnovu te strane, pomislio da Dona nije dovoljno ozbiljna da bi je zaposlio.
Rešenje: Uvođenje reda u digitalni haos lakše je od spremanja podruma, ali ipak zahteva određeni napor. Ako ste dozvolili da se neki bezvezan kviz nađe u levom stupcu vaše Info strane, prilično lako ga se možete osloboditi: pritisnite ikonicu olovke u gornjem desnom uglu polja i zatim izaberite Remove Box.
Nestandardne aplikacije pridodate u osnovni stubac strane Info zahtevaju malo više truda: pritisnite dugme Applications u donjem levom uglu ekrana, a zatim izaberite Edit Applications na dnu te liste. Na prikazanoj strani pronađite aplikaciju koju želite da uklonite, pritisnite Edit Settings pa stavku remove pored 'Info Section'. Na isti način možete da uklonite i izlišne kartice (pritisnite opciju remove pored 'Tab').
Obratite pažnju i na to da ograničite sadržaj koji aplikacije smeju da postavljaju na vaš nalog, bez obzira na to da li se on na strani pojavljuje ili ne. Na strani Privacy Settings pritisnite News Feed and Wall da biste ograničili količinu "tovara" koji Facebook koristi za automatsko popunjavanje odeljka Recent Activity. Šta ćete u ovoj kategoriji izabrati pitanje je ličnog izbora, ali i količine praznog prostora koji želite da ostavite na naslovnoj strani. Poništavanje potvrda u poljima na ovoj strani znači da će se na njoj pojaviti manje sadržaja. Značenje odeljaka je prilično jasno i stoga ih podesite kako vam drago.
Međutim, uklanjanje polja izvesne aplikacije sa strane Profile ne uklanja u celosti i tu aplikaciju iz vašeg profila. Da biste to postigli, morate dublje da zagrebete. Pritisnite dugme Applications u donjem levom uglu strane i zatim pritisnite Edit Applications u iskačućem meniju. Umesto opcije 'Show' u padajućoj listi izaberite 'Authorized' i videćete sve aplikacije kojima ste dozvolili pristup vašem profilu. Ako ste nemarni poput mene, verovatno će ih biti desetine, a većine nećete moći ni da se setite.
Prvo obrišite sve one koje više ne koristite (ili ne želite nadalje da koristite) tako što ćete pritisnuti X, potom i opciju Remove u iskačućem dijalogu. Aplikacije koje želite da zadržite možete da učinite manje napadnim ako pritisnete dugme Edit Settings. Izaberite Additional Permissions i uklonite potvrdu polja Publish recent activity to my wall. Nakon toga više nećete videti "novitete" kada odigrate neku Facebook igru niti ako pošaljete "poklon" dragoj osobi.
Trebalo je da radiš ...
Nevolja: Dilan je gotovo sat vremena igrao Flash igru na Web lokaciji, a trebalo je da pripremi izveštaj za šefa. Nisu ga uhvatili u dangubljenju, ali je rezultat igre objavljen na njegovom Facebook profilu a da on to nije ni znao. Šef je video taj rezultat na svom "zidu" i Dilan je morao da odsluša tiradu o traćenju resursa preduzeća.
Rešenje:Ako za trenutak zanemarimo činjenicu da Dilan nije ni trebalo da se igra, bilo bi mu bolje da je isključio mogućnost da druge Web lokacije objavljuju sadržaj na njegovom profilu, a za to služi opcija Facebook Beacon. Da se ne biste našli u sličnom sosu, otvorite Privacy Settings, zatim i Applications. Pritisnite karticu Settings, pomerite klizač i uklonite potvrdu pored polja Don't allow Beacon websites to post stories to my profile, pod zaglavljem Facebook Beacon.
Slomljeno srce
Nevolja: Nensi je raskinula s dečkom i promenila svoj status u "sama". Sada veliko crveno srce objavljuje celom svetu da je ona ponovo slobodna, a vest u desnoj koloni 'Highlights' saopštava to svim njenim prijateljima. Problem je u tome što sve liči na oglas usamljenih srca.
Rešenje: Iako možda na prvi pogled i ne izgleda tako, sa svog "zida" možete sve da obrišete - zaustavite miša iznad stavke koju želite da uklonite i pored nje će se pojaviti dugme "Remove".Kada ga pritisnete, stavka će zauvek nestati.
Nasmešite se, molim
Nevolja: Neko je obeležio Bena na fotografiji objavljenoj na Facebooku. On tu fotografiju napravljenu na žurci ne podnosi, zato što su mu oči zatvorene, a očigledno je bio i pijan.
Rešenje: Iako ne možete da brišete tuđe fotografije (ali nema smetnji da njihovog vlasnika lepo zamolite da ih ukloni), postoji način da uklonite "svoju oznaku" s bilo kog snimka, a onda će ona nestati i sa strana "View Photos of Me" na Facebooku. Da biste to postigli, pronađite sliku koja vam se ne dopada i pritisnite remove tag pored svog imena u naslovu. Kada uklonite oznaku, ona više neće moći da bude ponovo postavljena na istoj fotografiji.
Čovek nije reklamni pano
Nevolja:Bruno se zapanjio kada je otkrio da je njegovo ime neovlašćeno pridruženo reklami koja je poslata svim njegovim prijateljima.
Rešenje: "Social ads" (društvene reklame) Facebookov su termin za postavljanje imena korisnika na reklamu nekog proizvoda i njeno prosleđivanje prijateljima i bez izričite dozvole "vlasnika". Budući da od takvih reklama nema nikakve koristi ali mogu da prouzrokuju glavobolje, isključite ih. Otvorite stranu Privacy i pritisnite News Feed and Wall, a zatim otvorite karticu SocialAds i promenite izbor u No one.
Centar za slanje neželjene pošte
Nevolja: Kris je jednoga jutra, još nerasanjena, saznala da je svim njenim Facebook prijateljima stigla poruka od nje da pogledaju stranu mygener.at. Ona tu poruku nije ni poslala i stoga s pravom brine da je njen nalog zloupotrebljen. Facebook je sve privlačnija meta za napadače koji šalju neželjenu poštu i kradu lične podatke. Oni se najčešće služe smicalicom da preusmere korisnike na lažnu lokaciju koja izgleda isto kao Facebook (ali u VRL adresi obično sadrži' .at') i navedu ih da otkriju korisničko ime i lozinku. Lažna lokacija potom preuzima kontrolu nad nalogom i počinje da zasipa prijatelje porukama sa svojom VRL adresom, u nadi da će prikupiti još više naloga i lozinki.
Rešenje: Standardan softver za bezbednost i neće mnogo pomoći u ovakvim slučajevima, pa je najbolji savet koji vam možemo dati - oslonite se na zdrav razum. Čuvajte lozinke i proverite da li je strana koju posećujete zaista Facebook, a ne neka njena zlonamerna kopija.
Nedaće S Twitterom
Kao alatka za društveno umrežavanje, Twitter je još otvoreniji od Facebooka, što je razlog više da podignete sve moguće hitove u ovoj mreži.
Twitter nikada ne zaboravlja
Nevolja: Nelson poznaje sve osobe koje prate njegove komentare na Twitteru pa zato nije mnogo ni razmišljao kada je u ovoj mreži ogovarao saradnika. Nekoliko meseci kasnije, kada je već potpuno zaboravio na to, taj saradnik je počeo da prati njegove napise i posle male pretrage je pronašao Nelsonovu uvredu, što je prouzrokovalo lošu atmosferu u kancelariji.
Rešenje: Za razliku od Facebooka, Twitter i nema mehanizam pomoću kog biste dozvoljavali ili branili drugima da prate vaše poruke, tako da svako može da pročita sve što ste ikada postavili na stranu. Tačnije, može ako ne zaštitite nove poruke: pritisnite Settings i potvrdite polje Protect my updates. Nakon toga, da bi neko video vaše napise, mora da bude ovlašćen za njihovo praćenje. Međutim, sve što ste ranije objavili i dalje će biti vidljivo svima, naročito na Twitter klijentima nezavisnih autora.
Zaključavanje poruka
Nevolja: Viki redovno postavlja loše napise o jednom svom bivšem prijatelju, i logično, ne želi da je on prati na Twitteru. Kako može da ga spreči da vidi poruke pre nego što one prouzrokuju probleme?
Rešenje: Prvo, nalog mora da bude označen kao "Protected", na način objašnjen u prethodnom savetu. Pod uslovom da znate ime osobe, treba samo da je blokirate na Twitteru. Ta opcija se nalazi u odeljku "Actions" na strani s profilom, a uklanja vaše ime iz liste Following te osobe, sprečava pojavljivanje vaših poruka na njenoj strani i nju onemogućuje da vas ponovo doda na listu Following. Međutim, vaši prijatelji i dalje mogu da kopiraju i umeću poruke koje pišete, ili pak da ih sačuvaju snimanjem izgleda ekrana.
Facebook podešavanje dozvola za e-poštu
Facebook se različito odnosi prema sadržaju koji se postavlja na zid i porukama e-pošte, tako da morate koristiti različite odeljke da biste podesili ono što vam preko ove društvene mreže stiže elektronskom poštom. Do podešavanja ćete stići tako što ćete pritisnuti opciju Settings (u gornjem desnom uglu) i zatim otvoriti karticu Notifications. Pripremite se na dugotrajno biranje opcija mišem, jer strana sadrži preko 50 parametara za e-poštu samo za osnovnu Facebook aplikaciju, kao i podešavanja za sve dodatne aplikacije. Potvrdite opciju 'Off' (isključeno) za sve aplikacije koje ne želite.
Zanimljivija URL adresa na Facebooku
Uvereni smo da ličnu Web lokaciju i ne biste održavali na nalogu Tripod,sa nasumično generisanom URL adresom. Zašto biste se onda zadovoljili stranom na Facebooku čija se URL adresa sastoji od brojčanog identifikatora? Memorable Web Address (apps.facebook.coml webaddress/) podariće vam "lepu" URL adresu koja će preusmeravati na vaš Facebook profil (ili na bilo koju stranu ili grupu), na primer, ,,http://profile.to/null'' umesto .. http://www.facebook.com/pr
Povezivanje Twittera i Facebooka može biti problematično
Nevolja: Den je živeo u ubeđenju da je uzoran građanin Weba i da ubija dve muve jednim udarcem time što je povezao svoj Twitter nalog s profilom na Facebooku (na adresi apps.facebook.com/twitter to možete i vi da uradite, ali ipak najpre pročitajte ovaj odeljak do kraja). Ideja je zvučala prilično dobro: kada ažurirate svoj status na Twitteru, automatski se ažurira i vaš status na Facebooku. Međutim, povezivanje s Facebookom i nije uvek preporučljivo. Ako porukama uživo pratite neki sportski događaj ili konferenciju, na primer, za sat vremena možete da postavite dvadesetak poruka, čak i više, što neće biti nikakav problem za superbrzi Twitter, ali će zagušiti strane vaših prijatelja s Facebooka.
Rešenje:U Denovom slučaju, veza Twittera i Facebooka možda i nije mudro rešenje, i stoga bi bilo bolje da "raspetlja" ove dve mreže. Najbolji način za "razvezivanje" jeste da se otvori Facebook, pritisne dugme Applications u donjem levom uglu i da se zatim izabere opcija Applications. Na prikazanoj strani treba pronaći Twitter i pritisnuti X da bi se ova aplikacija izbrisala iz profila na Facebooku.
Pažljivo sa umetanjem veza
Nevolja: U jednoj od svojih dnevnih poruka, Dejvid je postavio vezu do članka u kom se komentariše jedna kontroverzna tema. Pre nego što je čestito i završio, njega su bombardovali odgovorima koji su demantovali stavove iz tog članka. Iako je Dejvid smatrao da mnogim komentarima nedostaju činjenice koje ih potkrepljuju, ipak je osetio potrebu da na njih odgovori. Tako su prolazili sati, pa i čitavo popodne, a Dejvid se mučio da argumentovano "potkuje" svoje mišljenje porukom od 140 znakova (ili manje, što je ograničenje na Twitteru).
Rešenje: Dejvid je mogao da zaštiti svoje poruke, ali je verovao da su otvorenost i javni pristup mreži suština Twittera. Ipak, trebalo je da ima na umu da takva otvorenost podrazumeva da će i ljudi o kojima ništa ne zna moći da vide njegove napise i sadržaj do kog postavlja veze. Kada je postalo jasno da se Dejvid upetljao u dugotrajnu, besmislenu debatu s drugim korisnikom Twittera, trebalo je da blokira tog korisnika tako što bi otvorio njegov profil i pritisnuo Block pored njegovog korisničkog imena. Time bi problem bio rešen, a popodne ne bi bilo izgubljeno.
Priča o plati u kompaniji Cisco
Nevolja: Za razliku od drugih, izmišljenih primera iz ovoga članka, evo jednog istinitog (proverite na ciscofatty.com). Konor je dobila ponudu da radi u velikoj kompaniji Cisco. Dok je razmatrala sve prednosti i mane te ponude, uzgred je na Twitteru napisala da mora proceniti da li bi poveća plata u Ciscu opravdala prihvatanje posla koji joj se ne sviđa.
Problem je nastao kada je jedan službenik te kompanije pročitao njenu poruku i "prozvao" je zbog nje, što je izazvalo osudu od strane Twitter zajednice, a sirotu Konor postidelo.
Rešenje: Očigledno, Konor je trebalo da zaštiti svoj nalog potvrdom polja "Protect my updates", kao što je opisano na prethodnoj strani. Iz ovoga primera sledi, međutim, i jedna opštija pouka. Mnogi korisnici Twittera filtriraju ključne reči u porukama, naročito nazive kompanija, tako da je navođenje imena "Cisco" upropastilo Konorine šanse da dobije posao. Pametnije bi bilo da nije navela naziv kompanije, a još bolje da uopšte nije objavljivala svoja razmišljanja o poslovnoj ponudi .
Sažet priručnik za Lepo ponašanje na Twitteru
Budući da je samo platforma za objavljivanje poruka, Twitter je mnogo jednostavniji od Facebooka, ali je njegova pogrešna upotreba ili zloupotreba jednako učestala. Evo nekoliko pravila za pristojno ponašanje na Twitteru kojih se i sami pridržavamo.
• Razmislite o slanju komentara uživo.
Praćenje sportskih događaja ili izlaganja na konferenciji, uz objavljivanje poruka na Twitteru uživo, možda liči na javni servis, ali ko to prati ? Ako Twitter uobičajeno koristite jednom nedeljno za ažuriranje statusa, a zatim ga naprasno zatrpate s više od 80 poruka u istome danu, opteretićete one koji vas prate. Možda je bolje da takve opise postavljate u svoj Web dnevnik, ili pak da ih na Twitter postavljate u sažetom obliku svakoga sata.
• Razumno koristite ,,@odgovore".
Twitterov najveći nedostatak jeste nemogućnost organizovanja razgovora, za razliku od Facebooka, a preterano korišćenje znaka @ zibunjuje one koji prate poruke. Upotrebite @odgovor samo kada učestvujete u Javnom debatovanju o pokrenutoj temi. Odgovor "@ bob - da znam" čisto je traćenje vremena svih učesnika. Umesto toga. upotrebite direktnu poruku "D" (unesite D umesto znaka @) i tako će odgovor moći da vidi isključivo osoba kojoj ga šaljete.
• Ne preterujte ni sa skraćenicama.
Ako vaš telefon ima punu QWERTY tastaturu, nema potrebe ni da koristite skraćenice u pisanju, osim ako ste zaista "tanki" s prostorom. Nastojte i da svoju misao uobličite tako da stane u samo jednu poruku.
• Vodite računa o oklonostima.
Kao što nas je jedan izveštač podučio, prennošenje sahrane uživo nije prihvatljivo, a isto važi i za sve druge ceremonije poput venčanja, suđenja i sl. Ako niste sigurni da li smete da objavite poruku-dve, potražite dozvolu od domaćina skupa, ali budite spremni i na to da vas čudno gledaju.
• Savladajte sleng.
Vodič za Twitterove komande
Evo kako treba da koristite i razumete Twitterove specijalne komande
@korisnickoime
Osnovni gradivni blok razgovora, služi za javne odgovore na poruke koje postavlja korisnik sa imenom iza znaka @.
D korlsnickoime
Služi za "direktan odgovor" autoru poruke. Za istu namenu služi i "DM".
RT@korisnickoime
Skraćenica za "Re-Tweet", tj. za ponovno postavljanje već objavljenog napisa. Ispred poruke treba navesti korisničko ime autora izvorne poruke.
Sledeće komande traže informacije od Twittera ili mu saopštavaju kako treba da reaguje:
ON korisnickoime ili OFF korlsnickoime
Uključuje obaveštavanje preko mobilnog telefona za jednog korisnika.
STOP i QUIT
Prekidaju sve Twitterove SMS poruke za sve korisnike. Utiče samo na obaveštavanje preko mobilnog telefona.
FOLLOW korisnickoime i LEAVE korisnickoime
Prikazuje, odnosno zaustavlja prikazivanje poruka određenog korisnika. Twitter prikazuje poruku s potvrdom da je izvršio komandu. Međutim, da biste zaista uklonili nekog korisnika sa svoje liste, otvorite svoj Twitter profil i pritisnite Remove pored stavke "You follow korisnickoime".
WHOIS korisnickoime
Prikazuje kratke informacije o korisniku.
GET korisnickoime
Prikazuje najnoviju poruku određenog korisnika.
STATS
Prikazuje koliko vas osoba ukupno prati i koliko vas njih prati u datom trenutku.
Original : www.mikro.rs
Нема коментара:
Постави коментар